Ferie INDYGO ART & ROBOKONSTRUKTOR 2016

12182329_1215263021824639_800678561_n

Ferie INDYGO ART & ROBOKONSTRUKTOR 2016

To pełne zabawy połączenie robotyki i logicznego myślenia ze sztuką i myśleniem kreatywnym

Termin: 15 – 19 lub 22 – 26 luty 2016 w godzinach 9:00 – 16:00 (opieka od 8:00 do 17:00)

Miejsce: WI-MA Piłsudskiego 135, Łódź, Studio Plastyczne Indygo

Uczestnicy: dzieci w wieku 7-12 lat *

Koszt: W promocyjnej (do końca listopada) cenie 550zł za tydzień lub 150zł za pojedynczy dzień.

Zapisz się: kontakt@robokonstruktor.pl, tel. 691 619 633

 

ROBOKONSTRUKTOR to zajęcia warsztatowe oparte o zestawy LEGO MINDSTORMS i LEGO WeDo. Tworzymy konstrukcje i programujemy ich działanie. A podczas ferii…

ZBUDUJEMY roboty, które będą:

– jeździć w labiryncie,

– przeciągać linę,

– toczyć bój w walkach sumo,

– wystrzeliwywać papierowe samoloty.

Będą też maszyny kroczące i…własnoręcznie zrobimy silnik elektryczny i głośnik z kawałka drutu i magnesu.

 

INDYGO ART to warsztaty artystyczne, podczas których używamy niezliczenie różnorakich materiałów, aby zawartość wyobraźni przenieść do świata rzeczywistego. A podczas ferii…

STWORZYMY:

– ducha lub kosmitę, który będzie straszył w nocy,

– wirówkę do testu wytrzymałości dla kosmonautów,

– kosmiczny labirynt,

– miasto lub stacja orbitalna wraz oświetleniem LED i zasilaniem.

Nasze dzieła będziemy ożywiać i testować z pomocą robotów.

ATRAKCJĄ dodatkową będzie walka w ALFA LASER GAMES, gdzie będziemy toczyć bitwę laserowymi karabinami!

* UWAGA: Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc organizator zastrzega sobie prawo do odmowy przyjęcia uczestnika.

FABLAB Łódź na pikniku naukowym w Manufakturze 12 i 13 kwietnia

 

Stowarzyszenie FABLAB Łódź to najkrócej ujmując grupa ludzi, którzy lubią robić rzeczy. Działają w nim majsterkowicze i artyści. Efekty ich pracy to maszyny i wydarzenia. Teraz grupa zaprezentuje się na pikniku naukowym w Manufakturze 12 i 13 kwietnia.

Grupa FABLAB Łódź przedstawi się poprzez kilka projektów realizowanych przez jej członków. Na stoisku będzie drukować drukarka 3D. Będą roboty z Lego Mindstorms. Będzie też ploter złożony dwóch silników krokowych i mechanizmu serwo, zawieszonego na sznurkach. Będą przykłady prostych mechanizmów, jak i elektroniczny system rozpoznawania twarzy oparty o bibliotekę open cv.

Wszystkie prezentowane projekty, to wynik pasji ludzi działających w Fablab Łódź. Na stoisku będzie można posłuchać o tym, jak działają prezentowane maszyny, jak i zaproponować wspólną realizację swojego własnego projektu.

Czlonkowie Fablab Łódź organizują szereg warsztatów, na których można pobawić się robotami (robokonstruktor.pl), zaprojektować własny trójwymiarowy przedmiot i wydrukować go na drukarce 3D, czy rozpocząć swoją przygodę z elektroniką.

Serdecznie zapraszamy do odwiedzenia stoiska FABLAB Łódź na pikniku 12 i 13 kwietnia w Manufakturze, a także do dołączenia do naszej grupy.

Na stoisku Fablab Łódź zaprezentuje się też robokonstruktor. Będzie można pobawić się robotem lego mindstorms i nauczyć się go programować.
Aby dowiedzieć się więcej wejdź na stronę FABLAB Łódź: http://fablablodz.org/

RoboKonstruktor organizuje zajęcia z robotyki przy klockach LEGO

Nauka z klockami LEGO

Dzieci lubią się bawić. A zabawy klockami LEGO potrafią wciągnąć je na długie godziny. Dzieci są ciekawe świata i ze swojej natury bardzo kreatywne. Szkopuł w tym, aby właśnie te cechy wykorzystać do nauki. Żeby zrozumieć dlaczego zajęcia z RoboKonstruktorem są jednocześnie ciekawe i rozwijające, koniecznie trzeba zrozumieć mechanizm procesu uczenia.

Ktoś jest ciekawski

Dzieci w wieku przedszkolnym są pełne energii i są bardzo ciekawe świata. Umysł w tym wieku chłonie wiedzę tak, jak gąbka chłonie wodę. Przekonują się o tym regularnie rodzice przedszkolaków. Najczęściej odpowiadając na niezliczone ilości pytań od swoich pociech.

Szkoła, czyli jak odstraszyć od nauki

Cóż jednak się takiego dzieje, że umysł wprost stworzony do nauki, po około dwóch tygodniach szkoły buntuje się? Z każdym dniem, na słowo „nauka” dzieci reagują coraz większym zniechęceniem. Poranne wstawanie staje się zapowiedzią udręki, choć jeszcze nie tak dawno rozpoczynało piękny dzień pełen zabaw.

Kto lubi „wkuwanie”?

Wśród wielu wad tradycyjnego nauczania w szkole najczęściej wymienia się przeładowanie programu elementami opierającymi się na prostym zapamiętywaniu suchych faktów. Uczniowie o „wkuwaniu” mówią zawsze bez entuzjazmu. Program szkolny bardzo często odpowiada wszystko wprost. Gotowe odpowiedzi na wszystkie pytania. Nauka przybiera formę odsłuchiwania wykładu „wszystkowiedzącej” ciotki. O nie! To nie jest coś o czym ktokolwiek marzy.

Jak więc powinny wyglądać zajęcia?

Przede wszystkim trzeba przypatrzeć się samemu procesowi uczenia się. Mózg zarówno u dzieci, jak i u dorosłych z niewiadomych przyczyn niektóre informacje przechowuje, zaś inne pomija. Ocena ważne/zbędne dokonuje się w głowie nieustannie. To, co uważamy za ciekawe sprawia, że chcemy jeszcze. Czujemy pobudzenie. Koncentracja rośnie. Dokładnie takie reakcje towarzyszą dzieciom podczas zabaw klockami. I to właśnie klocki Lego są podstawą zajęć RoboKonstruktora.

Zabawa tak, ale gdzie nauka?

To że budowanie z klocków bawi to jedno. Ale zastanawiać może, w jaki sposób to rozwija? Gdzie jest ta nauka? Okazuje się, że uczenie się może być specjalnie zaplanowanym efektem ubocznym zabawy. Podczas zajęć młodsze dzieci korzystają z instrukcji, w której każdy klocek opisany jest poprzez swoją długość i szerokość. Długość i szerokość klocka mierzona jest ilością zaczepów. Zatem chcąc dobrze zbudować maszynę, trzeba nieprzerwanie liczyć zaczepy. Czyli regularnie powtarzany jest proces liczenia w odniesieniu do fizycznych wymiarów. W ten sposób maluchy uczą się też rozumieć jednostki długości. A trzeba wiedzieć, że to co dla dorosłych jest oczywiste, wcale nie musi być oczywiste dla dzieci. Dźwignia, przekładnia pasowa, przeniesienie napędu? Te elementy potrafią sprawić trudności nawet niektórym dorosłym. Jednak podczas zajęć uczestnicy tak często używają tych mechanizmów, że rozumienie ich działania staje się zupełnie intuicyjne. Po ułożeniu ostatniego klocka nadchodzi czas, by roboty ożyły. Zestawy Lego WeDo i Mindstorms wyposażone są w czujniki i silniki. To sprawia, że konstrukcje tworzone podczas zajęć RoboKonstruktora mogą faktycznie działać. Jednak zanim się to stanie, trzeba im powiedzieć co mają robić. Trzeba napisać program.

Wszytko ładnie, a jednak to programowanie…

Dla wielu programowanie to sztuka magiczna. Okazuje się jednak, że dzieci nie mają z tym problemu. RoboKonstruktor ma dla każdego komputer z odpowiednim oprogramowaniem, za pomocą którego wydawanie poleceń maszynie staje się zupełnie proste. Choć oczywiście nie od razu. Dlatego pierwsze programy, tworzone z użyciem z obrazkowego języka programowania są bardzo proste. Z czasem, kiedy dzieci poznają wszystkie rozkazy, jakie można wydać maszynie, ich programy staja się bardziej skomplikowane.

Jak się nie przewrócisz, to się nie nauczysz.

Droga do nauki programowania w środowisku Lego prowadzi przez wiele prób i błędów. Tu też kryje się kolejna nauka. Nauka logicznego układania swoich myśli. To co na pierwszy rzut oka powinno działać, nie zawsze działa tak, jak chcemy. Na szczęście w środowisku obrazkowym można szybko wszystko poprawić. Programowanie na zajęciach RoboKonstruktor jest oparte o wiele kolejnych prób. Tworzony program przechodzi kolejne transformacje i przy każdej kolejnej próbie można sprawdzić, czy działanie jest takie jak powinno. To uczy również wytrwałości. Pozwala empirycznie i natychmiastowo sprawdzić wszystkie hipotezy. I najlepiej uczynić to jak najbardziej samodzielnie. Prowadzący zajęcia zawsze stara się zachęcać do samodzielnego pokonywania trudności. Bo to właśnie buduje pewność siebie i wiarę we własne umiejętności.

Niesamowite konstrukcje

Okazuje się, że budowane przez dzieci konstrukcje bywają zaskakujące. Z każdymi zajęciami rośnie wyobraźnia przestrzenna. To pozwala dzieciom na budowanie coraz śmielszych konstrukcji. Dziecięca kreatywność dostaje odpowiednią pożywkę. Jednak czasem wyobraźnia może ponieść za daleko. Dlatego ważnym efektem zajęć jest odpowiednie uświadomienie sobie własnych możliwości. Powraca stare dobre „mierz siły na zamiary”.

Dlaczego w takim razie dzieci nie uczą się tak w szkole na co dzień?

Autor tego tekstu również zadaje sobie to pytanie. RoboKonstruktor powstał właśnie po to, by nauka wszystkich szkolnych przedmiotów była tak przyjemna, jak zabawa klockami.

Zajęcia z RoboKonstruktorem wystartowały 24 marca.

Odbywają się one w:

Łodzi w szkole podstawowej numer 199 na Widzewie-Wschodzie,

Piotrkowie w szkole podstawowej numer 12,

Bełchatowie w szkole podstawowej numer 3.

 

Zapisać się na zajęcia można dzwoniąc pod numer telefonu 691 619 633, pisząc maila na adres kontakt@robokonstruktor.pl lub poprzez stronę www.RoboKonstruktor.pl.